Thaise ontmaagding.

Wat een goed idee, drie maanden backpacken door Azië. Dolenthousiast begonnen we aan ons avontuur en dolenthousiast zijn we nog steeds!

We liepen in Bangkok de luchthaven uit, op zoek naar een taxi. Braaf een nummertje trekken en naar de parkeerplaats gaan waar jouw taxi op je staat te wachten. Daar begon het spelletje: afdingen. Oh wat was ik toch trots dat ik van de gevraagde 600 Baht wel 100 Baht af had gehaald. Uiteraard werden we meteen genaaid en natuurlijk hadden we dat niet door. De uiteindelijke 500 Baht die we betaalden, is omgerekend ongeveer 12,50 Euro, dus voor zo’n lange rit helemaal niet veel. Maar voor Thaise begrippen wel!

Overigens werden we die eerste dag in Bangkok nog een keer flink genaaid. We liepen een beetje rond op Khao San Road (de toeristische straat) en werden aangesproken: of we naar the Floting Market wilden? Nou, dat wilden we wel. Voor 20 Baht zou een tuk tuk ons naar een kleine floting market brengen en we zouden een boottocht maken voor 1000 Baht per persoon. Aangezien ik van het afdingen bij de taxi op de luchthaven al wel iets had geleerd, besloot ik dat ik van die boottocht serieus afdingwerk ging maken. Het lukte. Van de 1000 Baht per persoon, wist ik 1200 Baht in totaal te maken. Dat was best goed gelukt. Dacht ik tenminste. Want die boottocht? Het stelde helemaal niks voor! Die beloofde kleine floting market? Drie kleine bootjes ergens verscholen, echt het sloeg nergens op. Verspilde tijd en verspild geld, zeker omdat we de volgende dag een vijf uur durende fietstocht met boottocht zouden maken met Co van Kessel.

Die fietstocht was geweldig! Wat een contrasten binnen een stad! We fietsten door Chinatown, waar mensen half op straat wonen, alles smal en klein is, het naar wel 100 dingen tegelijk ruikt, je echt moet uitkijken dat je de straathonden niet omver fietst en waar de monniken in oranje gewaden op straat bidden met het volk. We fietsten door buitenwijken van Bangkok, waar de ‘rijken’ leven, waar de drukte van de stad even weg is, waar dikke en moderne auto’s staan, waar het niet stinkt, waar het groen is, waar de mensen rustig leven. Wat een verschil met de binnenstad. Na een paar uur begon iedereen wel trek te krijgen. Er stond rond 9 uur een uitgebreid ontbijt voor ons klaar. Geen cornflakes, gebakken eieren en koffie, maar witte rijst, kip, noodlesoep, gewokte groenten en frisdrank. En lekker dat het was! Als we zo doorgaan hier, komen we over drie maanden tonnetje rond thuis.

Terug in de stad werden we weer overspoeld met prikkels. De binnenstad van Bangkok is zo ongelooflijk druk. Ik denk dat ik hier nooit aan zal kunnen wennen. Iedereen wil iets van je: tuk tuks, taxi’s, cafés proberen je binnen te halen, mannen die je een pak op maat proberen aan te smeren, massages, het houdt niet op. Daarnaast is het een enorme herrie, want alle cafés en restaurantjes zijn open aan de voorkant, maar hebben wel muziek aanstaan. En dan heb ik de hoeveelheid geuren nog niet genoemd. Met elke stap die je zet, betreed je een nieuw geurgebied. Het gaat van uitlaatgassen naar riool, van urine naar gebakken kip, van noodles naar wierook, en vraag me niet waarom, maar het ruikt hier ook naar ‘kattenbakkorrels op de barbecue’. Bah bah bah. Als je de geuren even negeert, lukt het wel om te genieten van Pad Tai. Een gerecht van noodles, kip en groenten. Dit koop je op straat en kost ongeveer 1,25 Euro. En dat is dus keilekker.

En als je dan overprikkeld bent, dan ga je naar je hotelkamer. Dan trek je je even terug. Dan ga je op de wc zitten. En dan ontdek je iets moois. Iets waarvan je dacht dat het echt idioot was. Maar oh, wat is het fijn. Een bidet sproeier. Een kleine douchekop die naast de wc hangt en waarmee je je billen besproeid. Wat een ontspanning. Wat dat betreft is wc-papier echt overrated.

Na twee volle dagen in Bangkok, vluchtten we naar Kanchanaburi. Hier verbleven we aan het idyllische River Kwai in een heel rustig en kalm guesthouse. Wat een stilte in vergelijking met Bangkok. We bezochten het museum over de Tweede Wereldoorlog. We liepen over de ‘Bridge over the River Kwai’. Maar vooral relaxen.

Dat relaxen was heel erg nodig, ook ter voorbereiding op de nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai. Nu ik dit schrijf, zitten we in de nachttrein. Zitten we, ja. Wat een helse rit. Het is dat de nachttrein echt een must-do is hier, maar de volgende keer gaan we lekker vliegen. Ik denk dat we vanmiddag gaan bijslapen in ons guesthouse en de dagen erna een jungletrekking gaan doen. Keep you posted!

xoxo G&E