The End Of Animation

Daar zit ik dan: in het vliegtuig terug naar Nederland, vluchtnummer HV 574, stoelnummer 12A.Als ik om me heen kijk, zie ik mensen boekjes lezen, slapen, broodjes eten, een film kijken of spelletjes doen. Nagelbijtend staar ik naar mijn beeldscherm, me afvragend hoe ik de belevenissen van de afgelopen weken in één blog kan beschrijven. Vreemd om te bedenken dat ik gisteren om deze tijd (zaterdag 16 juli, 22.30 uur) in een zwart/rode jurk met glimmende pailletten Michael Jackson's flirt speelde op het grote zwarte podium in Sunshine Vanaction Clubs op Rhodos...

Maar eerst Kos. Want zoals jullie, mijn trouwe volgers, uiteraard weten, heb ik zes weken op dit kleine feesteiland gewerkt. In een pittoresk hotel boven op een berg, waar vele Nederlandse en Engelse toeristen hun vakantie (vooral aan het zwembad) doorbrengen, de zonnebrandcrème tien euro duurder is dan onderaan de berg en de kok 's morgens om vijf uur begint met het koken van zeshonderd eieren en het bakken van duizend flensjes om alle vakantiegangers te voorzien van een goed vullend ontbijt.

Om tien uur is het dan eindelijk zover: de Mini Club gaat open en de kinderen stormen naar binnen. 'Juf, mag ik tekenen?', 'Juf, wil je met mij Mastermind doen?', 'Juf, hij pakt al mijn blokken af.' Ja mensen, de kinderen noemden mij 'Juf' en ja, ik had vaak het gevoel dat ik in een kleuterklas was beland. Gelukkig (voor mij) waren er altijd pappa's en mamma's die in de Mini Club bleven, (onbewust) werkverlichting.

Om half twaalf was het tijd voor mijn dagelijkse activiteit Aqua Gym. Druk bezocht, altijd gezellig en de wat oudere kinderen renden de Mini Club uit om mee te doen ('Juf, m'n armen doen een beetje zeer'). Leuk feitje: ik heb mijn balletbenen weer terug. En mijn buikspieren. Oh, Aqua Gym is zo leuk!

Van twaalf uur tot drie uur hielden we pauze. Hoewel ik van Electra Palace in Rhodos gewend was om tijdens de lunch te oefenen voor de avondshows, merkte ik vrijwel meteen dat dat op Kos toch wat anders ging. Backstage werden de matrasjes uitgerold en mijn chief (Sahbi) en collega (Natalia) gingen gewoon slapen. En als ik vroeg wanneer we gingen oefenen voor de show, kreeg ik als antwoord: 'Pff, om vijf uur, het is nu veel te warm...'. Dus terwijl zij lagen te slapen, lag ik een beetje in de zon en zat ik gezellig bij hotelgasten. Om vijf uur werden de dansjes 'even snel' doorgenomen (verre van perfect in mijn ogen...) en daarna was het rennen naar de kamer, snel douchen en make-upen, eten, kinderen schminken, Mini Disco dansen, bingo spelen en showtime! De avond was een race tegen de klok, want er schijnt een of andere vage wet te zijn op Kos: 'Na half elf 's avonds moet de muziek uit/zacht'. Nou moet ik er ook wel bij zeggen dat er aardig wat woonhuizen pal naast het hotel stonden en ik kan me enigszins indenken dat de mensen die daar wonen graag wat stilte hebben vanaf een uur of half elf, want de dagen beginnen vroeg.

Op zich klinkt dit als een prima werkplek en ik moet ook zeggen dat het werk op Kos heel leuk was. Er waren ontzettend veel Nederlandse mensen (The Dutchies) in het hotel, wat voor mij natuurlijk super was. Ik had met hen het leukste contact. Maar Sahbi en Natalia werken al zeven jaar samen en zijn twee handen op een buik. Vanaf het eerste moment wist ik dat Sahbi en Natalia geen vrienden van mij zouden worden, niet echt mijn types. De eerste week was voor mij best afzien, ik voelde me best alleen en ik heb zo vaak gedacht: 'Ik wil naar huis'. Maar ik bedacht me ook dat ik met een reden naar Griekenland ben afgereisd: een leuke tijd hebben. En dat wilde ik niet laten vergallen door twee personen met wie ik maar een paar weken zou moeten werken: zonde van mijn tijd. Dus op naar Kos-stad en vrienden maken. De Camelbar werd mijn thuishaven. Meerdere avonden in de week ging ik stappen en ik begon altijd in de Camelbar, daarna Barstreet: Charisma, Saloon Tex en White Corner. Elke donderdag was ik vrij en zat ik de hele dag met mijn laptop te chillen op het terras van de Camelbar. Mede door alle mensen die daar werken, heb ik een onwijs toffe tijd gehad op Kos! En ik ben trots op mezelf, want ik heb niet opgegeven op het moment dat het even niet ging zoals ik wilde, maar buiten het werk om mijn eigen sociale leven opgebouwd en ontzettend veel leuke momenten beleefd die ik nooit van m'n leven had willen missen!

Op donderdag 7 juli om tien voor half vijf vertrok ik met de catamaran van Kos naar Rhodos. Een snelle boot trip, want ik was zo moe (van de stapavond er voor...) dat ik de helft van de tocht lekker heb getukt. Tegen een uur of acht kwam ik aan in Hotel Sunshine in Ialyssos. Wat voelde het goed om terug te zijn op Rhodos en alle mensen daar weer te zien! Leuke bijkomstigheid was ook dat mijn ouders die avond op Rhodos aankwamen en een week vakantie kwamen vieren in een appartement op vijf minuten lopen van Sunshine. Zaterdag stond Lord Of The Dance (Lord zoals het hoort!) ingepland en konden mijn ouders eindelijk life een dans show zien. Anders dan op Kos, want in Sunshine draait het om perfectie: heerlijk! De volgende dagen waren relaxt werken, de sfeer was super! 's Morgens trommelde ik hotelgasten op om te stretchen en deed ikzelf mee met Aqua Gym. 's Middags had ik de gezelligste mensen voor Jeu des Boules en de sportiefste mensen voor Aerobics. Ik vraag me nog steeds af wat er leuk is aan Aerobics met een gevoelstemperatuur van 48 graden in de zon, maar de fanatiekelingen deden enthousiast mee en ze lachten erbij!

Natuurlijk kreeg ik meer vrije tijd om te spenderen met mijn ouders. Ze hadden een auto gehuurd en dinsdag hebben we getourd over het eiland: de vlindervallei (supermooi!), de binnenlanden met bergen, wilde natuur en kleine dorpjes en aan het eind van de dag lekker chillen op het strand. 's Avonds was het relaxtijd en ouderwets Lingo spelen met pappa. Nog niet verleerd! Woensdag hadden we een zwembad dag ingelast. 's Morgens om tien uur liep ik naar hun appartement en we hebben de hele dag aan het zwembad gelegen. Beetje zwemmen, beetje in de zon liggen, mamma wilde Aqua Gymmen, dus daar stonden we in het water: met publiek! Ik heb twee heel leuke dagen gehad, veel gedaan en gezien en veel gerelaxt!

En toen was het nog maar drie dagen werken. Hoe bizar was dat. Nog maar drie shows, heel leuke shows! Best of Sunshine, Comedyshow en Michael Jackson, een topper om mee af te sluiten! De laatste keer stralen op het podium, dat voelde zo vreemd. Daarna de laatste keer een feestje bouwen in Empires, dat was zo gezellig met het hele team! Mooie feestjes, mooie foto's, mooie verhalen :)

De laatste dag Rhodos brak aan. Zwembaddag. Ik heb letterlijk de hele dag in de zon gelegen. Beseffend dat na vandaag het avontuur erop zou zitten. Drie maanden en zes dagen, voorbij gevlogen. Alsof ik drie weken op vakantie ben geweest. Wat heb ik een onwijs leuke tijd gehad. Eerst in Electra op Rhodos, waar ik bijna alles heb geleerd over animatiewerk, waar ik zo'n leuk team had, waar ik zulke leuke feestjes heb gevierd en waar ik voor het eerst op het podium stond met professionele dansers, een voorrecht. Daarna Kos, waar ik zo'n leuk contact had met alle hotelgasten, waar ik mijn sociale leven opbouwde in en rond de Camelbar, waar ik zo trots op het podium stond als Liza Minelli met 'Mein Herr' en waar de kinderen op me af kwamen rennen als ik met m'n vingers knipte. Als laatste Sunshine op Rhodos, waar ik zo'n lol had met Merly, Ola en Magda, waar mijn ouders me eindelijk zagen dansen in Lord Of The Dance, waar we los gingen in Empires en waar Sam mij vertelde dat menig mens jaloers is op mijn vrolijke en opgewekte persoonlijkheid.

Wat ga ik dit alles missen! De zon, de mensen, de sfeer, het werk, het eiland, de feestjes: een super ervaring, waar ik trots op kan zijn!

Veel gezien, veel gedaan, veel genoten, veel geleerd.

Op naar Zuid-Afrika!

Liefs, Ester

Reacties

Reacties

Jacqueline

Goed om te lezen dat je het zo leuk had en veel lol hebt gemaakt.
Helaas aan alles komt een eind , maar dit is een ervaring om nooit meer te vergeten. Liefs

Jorien

Mooi verhaal, mooie afsluiting van een fantastische tijd!

Ilona

Leuk verhaal Es, geweldig hoe je alles perfect kunt beschrijven! Knap dat je het 3 maanden en 6 dagen vol hebt kunnen houden echt! Ik moet er niet aan denken haha!! ENNNN Natuurlijk heel erg leuk dat je weer bij onze vogels in utrecht komt werken :D Tot snel!!! X

Evelyn

Hi Ester,
Eindelijk eens op je blog gekeken. Volgens mij heb je een leuke tijd gehad, en veel geleerd over animatiewerk, en over jezelf!
En nu naar Zuid-Afrika! Leuk!! Heel veel plezier, en wellicht tot later.

Groet, Evelyn (de moeder van Olaf, één van jouw Schaapjes bij de Vrije Vogels)

Reineke (moeder van Suze)

Hoi Ester,

Wat een mooi geschreven afsluitend verhaal van een geweldige ervaring die je hebt opgedaan! Je mag supertrots op jezelf zijn.

Suze hoopt je snel weer te knuffelen ;-)

Groeten,
Reineke

Danique

Hi Ester,

Van 21juni tm 5juli waren wij met een groep in sunshine vacation club en doordat elke dag meerdere keren hetzelfde nummer werd gedraaid waarop het animatie team een dansje deed (hoorde miss wel bij aerobics?) zijn we het langzaam leuk gaan vinden en zouden het graag opzoeken op youtube.
Het is een indisch aandoend nummer en werd vaak vlak voor of na het nummer van Shakira gedraaid.

Ik hoop dat jij ons zou kunnen helpen aan titel en/of artiest...zou geweldig zijn!!!

Alvast bedankt,

groetjes Danique

Ester

Hoi Danique,

Ik denk dat je Yara Yara bedoelt of anders Opa Opa. Op youtube kun je Opa Opa gewoon intikken en dat vindt ie em wel, van Yara Yara weet ik het niet zeker...

Hoop dat je er wat mee kunt!

Groetjes, Ester

danique

thanks!!! yara yara, dat is hem en heb hem ook op youtube gevonden :-) Nu mn reisgenoten ermee vervelen ;-)

groetjes,

Danique

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!