Experiences from South Africa

Al een week zit ik in dit prachtige land, met uiteenlopende temperaturen (ik hou van mijn zwarte vest), het land waar men in een villa kan wonen met een enorm hek en elektrische beveiliging en met het uitzicht op 'huizen' gemaakt van klei en een golfplaten dak. Het verbaast me hoe dicht arm en rijk hier bij elkaar wonen, net zoals het me verbaast dat sommige mensen alleen maar een hek om hun huis heen hebben, in plaats van een enorme beveiligingsinstallatie. Erg eigenlijk dat dat me opvalt.

Op dag een, de aankomst in Johannesburg, hebben we gelijk alle toeristenregels van Zuid-Afrika al verbroken. We gingen met een backpacker (Christoph) die we in ons hostel tegenkwamen in de auto naar het Apartheidsmuseum. De rit ernaar toe was - hoe zal ik het zeggen - zeer uitgebreid en ik heb half Johannesburg gezien. De rit terug naar het hostel was nog leuker. Christoph wist de weg wel ongeveer, maar in het halfdonker kwamen we terecht in Soweto, een township waar je liever niet rondloopt, ook niet bij daglicht. Ik moet zeggen dat ik me er wel veilig voelde, maar dat schijnt een persoonlijk ding te zijn... ;)

We zijn een dag in Johannesburg geweest en daarna doorgegaan naar de Northern Drakensbergen. We kwamen aan bij een levendig hostel, waar het drie uur duurde voor we ingecheckt waren. De dame achter de receptie was een heldin in multitasken, maar sloeg hierin ook een beetje door, met als gevolg dat ze iedereen tegelijk aan het helpen was, maar dus eigenlijk voor geen meter opschoot. Leuk aan dit hostel was wel dat ze een over een heerlijke jacuzzi en een sauna beschikten, waar we dus ook goed gebruik van hebben gemaakt.

Uiteraard hebben we niet geluilakt in de Drakensbergen. Een middag gefietst, driftig op zoek naar een pinautomaat en een supermarkt, deze (na drie uur) niet gevonden en uiteindelijk door een chauffeur van Baz Bus afgezet in Bergville (een dorpje op eenentwintig kilometer afstand van ons hostel...) waar we konden pinnen bij een benzinepomp en daarna door een straat naar de Spar konden lopen voor onze boodschappen. Aardig dat die chauffeur ons afzette in Bergville, maar hoe moesten we nou terug naar het hostel? Aan de manager van de supermarkt vroegen we of hij iets wist en hij stuurde een medewerker met ons mee om ons naar de taxistandplaats te brengen. Ik wist niet wat ik zag! Het krioelt er van de mensen en ik voelde me totaal niet op m'n gemak. Eenmaal in de MiniTaxiBus (met dertien locals) richting het hostel bedacht ik me dat het eigenlijk best wel cool was dat we dit ook weer hadden beleefd en dat het toch ook verstandig zou zijn om dit soort capriolen niet meer uit te halen.

De dag erna een flinke wandeltocht door de bergen gemaakt. In de sneeuw! Ik geloofde mijn eigen ogen bijna niet. Maar het maakte de tocht wel leuker, want zo vaak ligt er geen sneeuw. Dus hop, doorlopen en met een ladder de berg op klimmen, super! In de loop van de dag trok de hele lucht open en hadden we een prachtig uitzicht, een heerlijk zonnetje en een aangename temperatuur om te hiken. Aan het eind van de dag was alle sneeuw gesmolten en konden we dus nog meer zien, echt heel mooi!

De dag daarop volgend was ook leuk, we gingen naar Lesotho (zeg: Lessuwtuw) om daar te kijken hoe de bevolking leeft, de kinderen naar school gaan en de medicijnvrouw ziektes op onverklaarbare wijze geneest. Het deed me heel veel om de kinderen daar te zien, hoe ze daar in de klas zitten en hoe blij ze zijn met ballonnen. Het basisonderwijs is gratis, dus gelukkig leren alle kinderen lezen, schrijven en rekenen, maar daarna is de toekomst onzeker. Zielig vond ik het, al weet ik dat de kinderen daar niet beter weten dan dit. Het lokale bier proeven hoorde natuurlijk ook bij deze dag, net als de maispap met spinazie, wat iedereen hier eet als ontbijt, lunch en avondeten.

En nu zitten we in Durban. Een levendige stad, met levendige hostels en levendige mensen. Vandaag zijn we naar het Aquarium geweest (zie voor je: Dolfinarium in het kwadraat) en hebben daar een mooie dolfijnenshow gezien, een zeehondenshow en heel veel vissen en haaien. En nu ga ik lekker uit eten!

Dag lieve fans! Dikke kus vanuit Durban, Ester

Reacties

Reacties

Sietske

Hee Essie!

Klinkt als een heerlijke en vooral ook spannende reis! Net iets voor jou natuurlijk ;) Geniet er lekker samen van! Veel plezier!

Liefs, Siets

Marina

Wat een spannende avonturen allemaal...
Heb je ook al wat foto's? Ben heel benieuwd!

XXX mamma

Marianne (van Riet)

Hoi Ester,

Zozo, jij reist heel wat af zeg! Waarvoor ben je in Zuid Afrika? Veel plezier hoor daar!

Lieve groetjes,
Een vriendinnetje van een tijdje geleden ;)

Talitha

Hey, hey,

Klinkt echt super!! Ben jaloers!! Geniet ook een beetje voor mij he ;)

Dikke kus

Ilona

Heey Harry Potter fan!

Wat een mooie dingen lees ik weer :D
Heel veel plezier daar :D Mooie foto's maken :D

Dikke Kus Ilona

Ies

Hi mop!

Klinkt super gaaf allemaal, ben alweer jaloers hoor! Ik zit hier in de wind en regen te werken en met school bezig:( Was het fijn om je schatje weer te zien:)? Have fun samen, geniet ervan en doe voorzichtig!

Kusje

Tonja

Hi Ester,

Ik heb niets teveel gezegd over Zuid-Afrika, he?
En de Drakensbergen in de sneeuw, geweldig!

Veel plezier en nog meer mooie en spannende belevenissen toegewenst.

jorien

Wauw, wat een geweldige belevenissen. Heel veel plezier, geniet lekker daar samen! X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!